Om vi istället går över till Jonas så kan jag enkelt konstatera att där har i princip ingen information spridits. Det finns för visso en sida på Facebook, men helt utan inlägg. Det enda som har funnits om Restaurang Jonas har kommit ifrån ”gammelmedia”. Delar av det som skrivits där har dessutom varit direkt felaktig. Marknadschefen har bland annat i en lokaltidning påstått att restaurangen skulle vara fullbokad tills i mars, trots att man med ett knapptryck på hemsidan kunde konstatera att restaurangen knappt var bokad alls. Det kan givetvis vara en felcitering och det kan lätt bli så när man inte själv kontrollerar vad som skrivs. Min gissning är att Jonas helt har missat vad som har hänt här i Sverige under de år han varit borta och att han inte är medveten om hur andra restauranger med ambition jobbar med sociala medier vilket är synd då restaurangen som sådan känns väldigt intressant.
onsdag 23 november 2011
Restauranger och sociala medier - en kort nutidsbetraktelse
Det har nyligen startat två mycket intressanta restauranger på kort tid, Gastrologik och Restaurang Jonas. Båda ser sig som restauranger med höga ambitioner om än lite olika, det nynordiska köket (Gastrologik) mot vad det verkar ett mer klassiskt kök (Jonas). Den största skillnaden verkar dock inte vara i köket utan hur man marknadsför sig. Man har kunnat följa Gastrologiks framfart på Facebook i månader. På restaurangens egen sida har läsarna fått möjlighet att följa med på hela resan från att restaurangen renoverades till första serveringen. I och med att restaurangen hela tiden har skickat ut information får läsaren en relation till personerna bakom och får därmed insikt i tankarna bakom. Det känns så otroligt rätt att göra så, bäst i klassen är dock fortfarande Frantzén/Lindeberg med sin fantastiska blogg även om Gastrologiks ständiga inlägg på Facebook gör att de nästan är lika bra som F/L. Även F12:s nyhetsbrev måste anses vara rätt i tiden.
Om vi istället går över till Jonas så kan jag enkelt konstatera att där har i princip ingen information spridits. Det finns för visso en sida på Facebook, men helt utan inlägg. Det enda som har funnits om Restaurang Jonas har kommit ifrån ”gammelmedia”. Delar av det som skrivits där har dessutom varit direkt felaktig. Marknadschefen har bland annat i en lokaltidning påstått att restaurangen skulle vara fullbokad tills i mars, trots att man med ett knapptryck på hemsidan kunde konstatera att restaurangen knappt var bokad alls. Det kan givetvis vara en felcitering och det kan lätt bli så när man inte själv kontrollerar vad som skrivs. Min gissning är att Jonas helt har missat vad som har hänt här i Sverige under de år han varit borta och att han inte är medveten om hur andra restauranger med ambition jobbar med sociala medier vilket är synd då restaurangen som sådan känns väldigt intressant.
Om vi istället går över till Jonas så kan jag enkelt konstatera att där har i princip ingen information spridits. Det finns för visso en sida på Facebook, men helt utan inlägg. Det enda som har funnits om Restaurang Jonas har kommit ifrån ”gammelmedia”. Delar av det som skrivits där har dessutom varit direkt felaktig. Marknadschefen har bland annat i en lokaltidning påstått att restaurangen skulle vara fullbokad tills i mars, trots att man med ett knapptryck på hemsidan kunde konstatera att restaurangen knappt var bokad alls. Det kan givetvis vara en felcitering och det kan lätt bli så när man inte själv kontrollerar vad som skrivs. Min gissning är att Jonas helt har missat vad som har hänt här i Sverige under de år han varit borta och att han inte är medveten om hur andra restauranger med ambition jobbar med sociala medier vilket är synd då restaurangen som sådan känns väldigt intressant.
Etiketter:
foodie,
Gastrologik,
Matblogg,
Restaurang Jonas,
Sociala medier
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar