fredag 10 augusti 2012

Oaxen skafferi, Stockholm

Det är inte direkt att sticka ut hakan genom att säga att Magnus Ek, f.d. Oaxen krog är en av de fem mest inflytelserika kockarna i landet de senaste 20 åren (tillsammans med Mathias Dahlgren, Björn Frantzén, Christer Lingström och Magnus Nilsson). Den numera nedlagda Oaxen krog rankades bland annat på en finfin 32 plats på Worlds 50 best-listan. I väntan på att Ek och Agneta Green ska öppna sin nya krog våren 2013 på Djurgården (och vad jag väntar…) får man helt enkelt hålla till godo med den lilla men naggande goda butiken på Mariatorget.

På dagen för Stockholm Pride styrde jag och S våra steg till Oaxen skafferie för att inmundiga en av deras välkända surdegsmackor. I butiken möttes vi av både Magnus och Agneta och så en massa köttstycken och korvar förstås. Butiken känns härligt Södermalm-lantlig på något sätt. Vi beställde varsin macka för det facila priset 75 kr styck. Mitt val föll på konfiterad gris och kålsallad och S valde långbakad oxbringa och pepparrot. Det är en fröjd att se en av landets bästa kockar mycket omsorgsfullt tillreda våra mackor.

Brödet är strålande och fyllningen är helt enkelt sanslöst goda med grisen som segrare på målfoto. Detta är utan någon som helst tvekan stans bästa mackor (har intet ätit alla, men jag är ändå säker på min sak).

Jag skulle påstå att jag aldrig har bättre avkastning på 75 investerade kronor, helt enkelt strålande bra. Jag kommer att rekommendera dessa mackor för alla som vill höra på (och alla andra så klart). Det kommer att bli fler besök till Mariatorget framöver och för ert eget bästa bör ni också styra kosan dit – ni kommer inte att ångra er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar