tisdag 29 november 2011

Gastrologik lunchen

Det har väl inte undgått någon att jag är förtjust i Gastrologik och när det vankades lunch i city så visste jag var jag skulle styra mina steg nämligen till Artillerigatan 14. Jag och mitt sällskap var först in i den snyggt stylade restaurangen och togs väl emot av personalen som hänvisade oss till samma bord som vi satt vid senast. På Gastrologik finns en dagens husman för 135 pix, affärslunch som består av tre rätter, samt några andra favoriter. Vi var sugna på affärslunchen, men då tiden var knapp fick vi nöja oss med en rätt och valet föll på husman som idag bestod av en klassik bouillabaisse. Vi serverades så väl Gastrologiks trevliga surdegsbröd som en liten skummig och fantastiskt god blomkålssoppa.

Den lilla och naggande god soppan bars ut och in kom bouillabaissen på lax och torsk. Fisken var helt perfekt tillagad och tomatsåsen läckert mustig. Felfritt kokad potatis ackompanjerade fisken – tänk att något så enkelt kan vara så gott. Till bouillabaissen serverades en klick rouille med smak av saffran och vitlök som sig så bör.
Då tiden denna dag var knapp var vi tvungna att hoppa över dessert och fick avslutningsvis två små spröda hallongrottor till kaffet. Enkelt och riktigt gott. Sammanfattningsvis kan sägas att även lunchen håller hög klass på Gastrologik, synd bara att inte fler har upptäckt detta än för här serveras kanske Stockholms mest prisvärda lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar