söndag 21 oktober 2012

Boqueria, Stockholm

Ok, jag är troligvis den enda foodien i Stockholm (eller kanske till och med i Sverige) som fram tills nu inte har besökt Boqueria i Moodgallerian. Bakom den ganska stora tapasrestaurangen står folket bakom den gamla rising star-krogen Vassa Eggen (numera med betydligt lägre ambitioner som Vassa Eggen steakhouse).

På Boqueria är det tapas som gäller både på längden och på tvären. Som hyfsat (ja, visst är jag blygsam) insatt i huvudstadens krogvärld så var jag väl införstådd med att detta är stadens bästa tapas så nu var det bara för dem att leverera.

Först in var Jamon Serrano av allra högsta kvalitet som var helt ljuvlig i sin nötiga och lite feta smak, härligt.

Vad är tapas utan papas fritas? I min bok en trist tillställning, så självklart beställde vi det och den friterade potatisen var rikligt dränkt i fet och god aioli.

Näst på tur pulled pork fritters, grymt goda med härlig krispigt friterat skal och härligt fet plockad gris inuti.

Sedan beställde vi in en tortilla espanol, god utan att lämna några större intryck.

Sedan dök korven upp, nämligen en Botifarra boqueri. Fet och god även om det finns bättre korv att uppbringa i huvudstaden.

Sist ut i vår tapasfest var kammben (ja, min spanska tog just slut) riktigt smaskiga naturligtvis.

Boqueria är otvetydigt Stockholms bästa tapasställe. De andra ställena (läs Mamas & Tapas och Caliente som jag klassat som bäst i klassen tidigare) ligger minst ett par klasser bakom Boqueria. Här snackar vi enkla men riktigt bra tapas utan att krångla till det. Som restaurang anser jag att Boqueria är högst medelmåttig, men i tapasklassen regerar de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar