tisdag 18 december 2012

Jonas Mat och Vinbaren, Stockholm

Senast jag besökte Jonas på Flemminggatan var det hans nyöppnade matsal som gällde och betygen var översvallande. Denna sena novemberkväll var det hans enklare mat och vinbar som var målet.

Det känns som att folk så här ett år efter öppningen har lärt sig hitta till restaurangen och denna fredag var det i princip fullt i både matsal och bar.

Kvällen inleddes med otroligt god och pepprig gulbetssoppa.

Sedan dök brödet upp, en riktigt god surdegsbaguette och ett tämligen trist knäcke och till det vispat smör.

Mitt val för kvällen föll på kvällens fisk som var grillad, i Jospergrillen så klart, smörfisk med citrongräsgelé, chiliolja och kål. Snyggt, välgjort och riktigt gott.

S valde istället kött, nämligen slaktarstek som serverades med svamp och en rödvinssås och rucola. Även detta var vällagat och gott.

Som tillbehör till båda rätterna serverades en god persiljerotspuré och bakade rotfrukter.
Mat och Vinbaren levererade mat av väldigt hög klass denna kväll. Efter mitt senaste (och första) besök hos Jonas i Matsalen gav jag i princip bort en stjärna och efter detta besök kan jag bara tro att Matsalen har blivit ännu bättre. Jag brukar vara lite gnällig på att mellanklasskrogarna levererar för dålig mat till en för hög penning, men Jonas gör tvärtom levererar strålande mat till en vettig penning, bra gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar