onsdag 13 mars 2013

Guide Michelin 2013

Imorgon är det åter igen dags för den röda guiden att dela ut sina eftertraktade stjärnor till hugade krögare. Vi är många som tycker att Guiden är allt för snål mot oss i Sverige och då framförallt i Stockholm.
Köpenhamn däremot har ju lyckats knipa åt sig riktigt många stjärnor de senaste åren och är utan tvekan Skandinaviens mathuvudstad.
Det känns som att krog-Stockholm har levt lite i chock sedan framförallt Operakällaren men även Lejontornet förlorade sina respektive stjärnor 2010.
Låt oss hoppas att Michelin ger Stockholm de stjärnor som vi förtjänar.
Jag har skrivit listor innan, men jag kan ändå inte hålla mig ifrån att bjuda på hur jag skulle sätta mina stjärnor om jag fick bestämma imorgon.
*** Frantzén/Lindeberg
*** Mathias Dahlgrens Matsalen (tvekar mellan ** och ***, men känner mig generös idag)
** Esperanto
* Lux
* F12
* Mathias Dalgrens Matbaren
* Gastrologik
* Jonas
* Volt
Jag kryddar med att ge Ekstedt en Rising star, då jag tycker att restaurangen var för ojämn för att riktigt nå upp till stjärnklass.

Listan enligt ovan är kanske inte helt realistisk, därför tar jag fram en mer trolig lista nedan (om än optimistisk).

*** Frantzén/Lindeberg (mer troligt att de står kvar på **, men man kan ju hoppas)
** Mathias Dahlgrens Matsalen
** Esperanto ( tvekar om de når dit, men de är utan tvekan närmast av stadens *)
* Lux
* F12
* Mathias Dalgrens Matbaren
* Gastrologik (nu är det väl ändå dags, eller?)
* Jonas (svagast i startfältet, men * borde inte ligga långt borta)

Kom igen nu gummigubbar, ge oss ett stjärnregn över Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar