onsdag 19 juni 2013

Yasuragi restaurang tokyo, Stockholm

Man kanske inte riktigt åker till fantastiska Yasuragi för matens skull, men dess japanska kök har väl ändå ett hyfsat rykte.

Vi spenderade nyligen ett dygn på Yasuragi och avslutade en härlig dag med en fyrarätters middag.
Jag valde att börja middagen med pilgrimsmussla Yasuargi style med sanchopepparsås. En perfekt tillagad mussla i tre delar med en god som smakrik sås. En mycket bra början.

S inledde med vego sushi med misosoppa, tämligen medioker sushi som inte alls lämnade några bestående intryck. 
 
Rätt numer två för mig var tempurafriterad norimaki med kungskrabba. Gott och en ganska lätt rätt trots att norimakin var friterad, men lite mer krabba i rullarna hade inte skadat.

S gick vidare med färsk vårrulle på rispapper men grönsaker och tryffelmajjo och det skulle hon kanske inte ha gjort. Det var egentligen inget större fel på smaken men konsistensen var minst sagt märklig.

Sedan när det var dags för varmrätt gick jag på halstrad gös, shisosmörsås, vit sparris, tempurafriterad (igen) norimaki med bläckfiskris och ramslök. Fisken var perfekt tillagad och såsen var riktigt god. Den svarta norimakin var mer effektsökeri än god, men rätten var bra som helhet.

S valde lammytterfilé, röd misosås, spetskål och tryffel och även hon var nöjd med sin varmrätt.

Mitt dessertval föll på rabarber under ett knäckigt täcke med vaniljgrädde, gott även om rätten var väl söt.

S dessertval föll på chokladparfait, hallon och minimaräng (rakt från påsen…), karamelliserade nötter. Även denna rätt var fullt godkänd.

Som jag skrev i ingressen är det inte för matens skull man åker till Yasuragi, men jag måste ändå säga att maten var bra, om än något ojämn. Kvällens bästa rätt var utan tvekan gösen som var riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar