tisdag 25 juni 2013

Svenska hamburgerköket, Stockholm

Jag antar att ingen har missat hamburgehypen som råder i huvidstaden just nu. Hypen grundlades av (i kronologisk ordning) Pubologi, AG:s, Mathias Dalgrens Matbaren och Flippin Burgers och har sedan dess expoderat.

En strålande kväll i början an juni tog jag och grabbarna en tur till förorten (Hägersten) för att testa burgarna på Svenska Hamburgerköket (SHK).

Kvällen inleddes med en kall öl från restaurangens stora och oförskämt billiga öllista i väntan på att beställa burgaren. På SHK får man vänta om man tror att man ska möta en servitris som tar emot beställningen, här får man minsann gå in till baren för att smörja kråset, vilket passar klockrent in i konceptet.

Efter att ha sänkt den första ölen tog vi en tur in till baren för att genomföra beställningen i mitt fall, ställets största burgare en Landshövdingen, vilket innebär en dubbelburgare (180 *2, jo jag tackar) med ost och sidfläsk med pommes.

Efter att ännu en öl hade passerat strupen dök vår (sura) servitör upp med burgaren som vid en första anblick så ljuvlig ut.

Brödet kommer från berömda (nåja) Söderbergsbageri och köttet från lokala bönder i Mälardalen.


Efter att ha gått lös på hamburgaren kunde jag konstatera att brödet var alldeles för platt för min smak, kände som att det var en hybrid mellan pitabröd och hamburgerbröd. Köttet, var riktigt smakrikt och gott, men dessvärre hade det legat någon minut för länge på stekbordet för att bli så där supersaftigt som det skulle kunna ha varit, men visst var det riktig gott. Pommes sen var ovanliga friterade slantar av potatis, helt ok.

SHK leverara en riktigt trevlig burgare, men har en bit upp till de trendiga burgarhaken i city. Jag tror faktiskt att jag hade varit strålande nöjd om burgaren hade så saftig som den borde ha varit. En sak är säker, stället är populärt för innan vi styrde vår kosa vidare var man tvungen att avvisa kunder, då köttet var slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar