måndag 8 juli 2013

Långbro ute, Stockholm

Långbropark är en liten Stockholmsoas så man kan förstå varför Fredrik Eriksson valde att slå till när den gamla psyk-läkarvillan blev ledig.

Långbrovärdshus är en kvalitetsrestaurang som ligger och skvalpar lite i bakvattnet av Stockholms bästa krogar och brukar ligga några poäng bakom krogarna som bedöms som svenskmästarklass i White Guide.

Jag har varit och besökt värdshuset vid några tillfällen och varit riktigt nöjd så jag räknade med att jag åter skulle bli nöjd när jag och S satte oss på tuben mot Fruängen för att spendera en kväll på Långbro ute.

Då det var huggsexa om borden inledde vi med drygt en timma i baren och vad passar väl bättre än en Långbro sommarale i väntan på bordet?


När vi till sist fick plats på den härliga uteserveringen inledde kvällen med bröd och smör. Efter att ha smakat brödet dyker frågan upp vilket flygbolag som man köper sitt bröd ifrån på Långbro, för brödet smakar exakt som bröd brukar göra på ett flygplan och det är som alla vet inget toppbetyg.


Både jag och S valde helgrillad kyckling till huvudrätt och vi valde två tillbehör var från listan. I mitt fall coleslaw och klyftpotatis och S valde wasabimajjo och sallad med minimajs.

 


Kycklingen visade sig ha legat på grillen allt för länge och var bland det torraste jag har serverats på en restaurang. Om man jämför med kycklingen som serveras på Speceriet så är det svårt att förstå att det är samma djur. Detta var verkligen en flopp. Tillbehören var helt ok utan att på något sätt imponera.

Efter att ha ätit upp maten (vi var ju ändå hungriga) lämnade vi Långbropark med en bitter eftersmak, hur kan Stefan Eriksson och co (som ju verkligen kan mat) servera en så dålig kyckling? Om personalen hade serverat honom den hade han nog blivit chockad. Visst miljön är ju fantastisk i parken, men maten är inte en i närheten av att svara upp till de krav man kan ställa på en restaurang av den här kalibern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar