fredag 23 mars 2012

Guide Michelin 2012

När årets stjärnor presenterades befann jag mig en bra bit ifrån Sverige så jag har inte hunnit få till något inlägg förrän nu. Ber mina kära läsare om ursäkt för det. Jag måste erkänna att jag höll tummarna för ett stjärnregn över Stockholm som jag tycker har potential till betydligt fler stjärnor än hur det såg ut 2011. När matbibeln sedan publicerade sina stjärnor blev det som vanligt ytterst snålt mot Sverige och de kunde inte dela ut en endaste liten ny stjärna, trist och märkligt.

På stjärnlistan finns som tidigare:
2 stjärnor Stockholm: Mathias Dahlgren Matsalen och Frantzén/Lindeberg.
1 stjärna Stockholm: Mathias Dahlgren Matbaren, Esperanto, Fredsgatan 12 och Lux Stockholm.

1 stjärna Göteborg: Thörnströms Kök, Kock & Vin, 28+ och Fond.

Vad händer i Köpenhamn då? Visst Noma fick inte sin tredje stjärna i år heller, men man får fyra nya stjärnkrogar: Relae, Geranium, Den röde Cottage och Grönbech & Churchill. Det råder ingen tvekan om vilken nordisk stad som dominerar den gastronomiska stjärnhimlen.

 Jag känner att vi i Sverige måste ställa oss frågan om det är fel på Guide Michelin eller om det är fel på oss. Jag och i princip alla matbloggare tycker ju att de bästa svenska krogarna är i en helt annan klass än många utländska stjärnkrogar. Jag brukar påstå att Sveriges tvåstjärniga restauranger hade haft tre stjärnor och de flesta enstjärniga hade haft två om de istället hade legat i exempelvis New York. Efter ännu ett nederlag börjar jag fundera på om det är våra svenska smaklökar som gör att vi dyrkar de svenska krogarna, de serverar det vi gillar, men inte nödvändigtvis det anda gillar. Jag kan tycka att Köpenhamns framgångar med 14 (!) stjärnkrogar pekar lite åt det hållet, men jag kan ändå inte komma över att Michelin är för snåla mot oss i Sverige.

Finns det då inga roliga nyheter i guiden undrar ni kanske? Jo, en liten glad nyhet finns det ju faktiskt att Pubologi har fått en mycket välförtjänt Bib Gourmand, grattis till dem.

Jaha, då är det väl bara att vänta på nästa års guide då ska väl i vart fall ”Nya Oaxen” kunna kamma hem en stjärna eller två…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar