torsdag 1 mars 2012

Råkultur, Stockholm (igen...)

Så var det då dags igen för en tur till en av mina absoluta favoritkrogar, Råkultur. Mitt i den dekadenta krogveckan tog jag och S (japp, jag döper från och med nu om mitt ”sällskap” till S) en tur till Råkultur för att njuta av Sveriges i särklass bästa sushi.
Den här kvällen beställde vi in en halv av restaurangens samtliga Maki Sushi, som denna kväll bestod av citrongrillat kycklingskinn med äppelketchup, sotat laxskinn och äggpannkaka, kallrökt pilgrimsmussla och gurka, krispig saltbakad torskrom och koreansk remouladesås och slutligen Momofuku pork knuckle och plommonmiso. Bäst ikväll tror jag att momofuku pork var med hård konkurrens av kycklingen.

Vad ska man säga, grymt bra som alltid och restauragen har nu efter momssänkningen blivit ännu mer prisvärd.

Det har sagts tidigare, men var i Stockholm kan man äta så sanslöst god och prisvärd mat? Detta var mitt femte besök på Råkultur och fler kommer det bli. Hatten av för Sayan och hans gäng, tack för ikväll. I morgon beger vi oss till Djurgården för ett besök på smått klassiska Ulla Winbladh för sista anhalten på krogveckan. På återseende.

2 kommentarer:

  1. Korean soft shell crab är min favorit följt av Momofuku pork knuckle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med om att krabban är grym. Blir nog den vid nästa besök.
      /Matnerden

      Radera