måndag 5 mars 2012

White Guide 2012

http://www.whiteguide.se/ Så var det då äntligen avgjort, Frantzén/Lindeberg är Sveriges bästa restaurang enligt White Guide i år igen. Det var väl inte någon större överraskning egentligen att de skulle ta hem kalaset. Den uppmärksamme läsaren minns säker att jag spånade fram Fäviken till vinnare inför galan, men det var ju mest för att jag trodde att juryn ville ha lite omväxling. Stort grattis F/L till en välförtjänt seger och nu ska det bli MYCKET intressant att se om de nu kan få sin tredje stjärna och hur högt de kan klättra på Worlds 50 best- listan.

Annars måste jag säga att det verkade vara lite av en skrällarnas afton. Årets matupplevelse som WG anser vara den näst finaste utmärkelsen gick till Ekstedt. Även om det var ett intressant val gör valet mig minst sagt konfunderad över vilka kriterier som ligger bakom denna bedömning. Visst, att ha eld i alla moment i matlagningen är unikt men hur tusan kan Ekstedt besegra Matsalen, Esperanto, Fäviken och alla stjärnkrogar i Stockholm och Göteborg? Detta år måste just det unika ha varit väldigt viktigt. Även om jag tycker att priset var lite märkligt (för nu borde ju Ekstedts ligga bra till för en stjärna då det ju endast är maten som ska bedömas eller…) så blir jag grymt sugen på att besöka restaurangen så snart som möjligt.

Årets serviceupplevelse då? Jag hoppades på Esperanto med Matsalen som utmanare och här drog Matsalen det längsta strået. Kul att MD fick med sig ett välförtjänt pris.

 Årets stjärnskott blev Jonas och det var riktigt välförtjänt. Jag gissar att Gastrologik var med och fajtades på mållinjen. Direkt efter vårt besök sade jag att Jonas mycket väl kan få en stjärna och detta pris tillsammans med att de som nykomlig rankas som internationell mästarklass gör att det inte känns helt orimligt.

Sedan får vi inte glömma kvällens absoluta höjdpunkt: ÅRETS KAFFEUPPLEVELSE som gick till Lux. Vilken ära att få detta ärofyllda pris som sponsras av den högkvalitativa leverantören Löfbergs lila.

 Nu lämnar jag övriga priser och går över till det som egentligen intresserar mig – mästarklasslistorna. Vilka som är med kan ni ju se själva ovan, men Matnerden måste ju kommentera lite.

Plats 1 till 11 känns ju inte som några skrällar direkt, men sedan dyker Daniel Berlin, Thörnströms kök och Hotell Borgholm upp. De två förstnämnda restaurangerna är intressanta och det kändes rimligt att de kunde nå upp till denna nivå, men att Hotell Borgholm skulle bli internationell mästarklass känns som en riktigt stor sensation och att Karin Fransson och company verkligen är bättre än flera stjärnkrogar och exempelvis Gastrologik och Volt har jag lite svårt att tro. Men jag ju som sagt inte varit där.

Annars är Ekstedts plats 16 imponerande för en nykomlig och jag tycker ändå att Gastrologiks 20e plats är lite av en besvikelse. Sedan är det fantastiskt roligt att Volt lyckades ta sig in på mästerklasslistan där hör de verkligen hemma. Att en stjärnkrog som Fond försvinner är anmärkningsvärt och så undrar man ju lite vart Rolfs Kök tog vägen? En annan tung drake (tung enligt tidigare WG, inte enligt mig) är Pontus som också försvann från listan vilket enligt min mening känns rimligt med tanke på deras nya mycket enklare koncept (personligen tycker jag att de skulle ha behållit ambitionen men sänkt sina löjligt höga priser).

För övrigt vore det fantastiskt med ett riktigt stjärnregn över Stockholm när den ”riktiga” guiden släpper sina stjärnor. Vore det inte grymt om både F/L och MD kunde få sina tre stjärnor och varför inte ge Esperanto sin andra och Jonas, Gastrologik och Operakällaren varsin stjärna (givetvis ska de övriga behålla sina stjärnor). Slut på dagdrömmen…

3 kommentarer:

  1. Intressant analys. Ser också fram emot när den "riktiga" guiden presenterar sina stjärnor.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är ett rätt sunkigt resonemang. Jag kan hålla med om att det är lite diffust kring vilka kriterier en restaurang behöver för att vinna i en kategori, men att Ekstedts inte förtjänar Årets matupplevelse för att Ekstedts inte kan vara bättre än Matsalen, Esperanto, eller andra stjärnkrogar (=sjukt långt upp på internationella mästarklass/michelin) räcker väl inte som argument. Om man var intresserad av vilka restauranger som kommer 1:a eller 2:a kan man titta på listan White Guide publicerar - jag antog att "Årets Matupplevelse" inte är priset för den restaurang som kommer på 2:a plats i White Guides Internationella Mästerklasslista. 2011 vann Fäviken "Årets Matupplevelse", och då var restaurangen på en 8:e plats. Att det nu blev en restaurang på 16:e plats, alright, det kanske var längre ner men vi har alla fattat att det inte är White Guide-poängen som gäller för priserna. Håller du inte med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar till Anonym,
      Härlig när någon är kritisk till mina blogginlägg. Vill börja med att be om ursäkt för mitt sena svar, men här kommer det i vart fall.
      Antingen har du missuppfattat mig eller så var jag otydlig vad gäller Ekstedts. Det jag ifrågasätter är att en krog som den kan vinna priset för ”Årets matupplevelse” i konkurrens med så fantastiska krogar som finns på WG:s lista. Borde det inte vara den krog med högst matpoäng som de facto vinner årets matupplevelse? Jag säger inte att den som är tvåa på listan måste vinna årets matupplevelse, men någon koppling till matpoängen måste det ju finnas.
      Att du sedan tar upp Fäviken som exempel då de vann förra året så kändes väl kanske inte det helt rättvist, sin placering på föregående års WG-lista till trots. Magnus Nilsson tillsammans med F/L, Mathias Dahlgren och (snart igen) Magnus Ek driver ju den gastronomiska utvecklingen i Sverige idag. Sedan har ju Fäviken rankats till världens 71:a bästa krog och du vet ju så väl som jag att vi INTE kommer att återfinna Ekstedt på den listan i år.
      Jag är inte på något sätt kritisk till Ekstedts, det är superkul att en ny restaurang går och vinner utan min kritik är kopplad till WG som jag inte riktigt begriper mig på.
      /Matnerden

      Radera