söndag 9 februari 2014

Flying elk, Stockholm

Nyligen var det dags för ett nytt besök på flygande älgen. Trycket på Frantzéns lillebror verkar inte ha minskat i någon större omfattning då det enda ledig bordet var klockan 17.00.

Det är ju endast under söndagarna kan man beställa burgaren vilket jag så klart inte kunde låt bli då det var just den dagen vid detta besök. Älgens burgare består av högrev och bringa och serveras tillsammans med confiterade tomater, tryffelaioli, kameliserad lök, engelsk cheddar samt välfriterade pommes.  

Burgaren var riktigt god, även om jag hade förväntat mig att den skulle vara något saftigare. Jag var särskilt förtjust i de confiterade tomaterna.
Personligen var jag mycket förtjust i den välfriterade pommesen, medan majoriteten av mitt sällskap tyckte att pommens var för hård.
Trots en påtaglig mättnad orkade jag med en dessert. Valet föll på sticky toffee pudding med butterscotchsås. Tveklöst en riktigt god dessert.

Vi lämnar Flying Elk nöjda och glada. Burgaren är kanske inte den bästa i huvudstaden, men jag skulle påstå att den lätt är topp 5. Efter mitt tredje besök på restaurangen är jag fortfarande inte helt frälst, även om stället absolut är ett välkommet tillskott bland Stockholms krogar.

2 kommentarer:

  1. Thomas, det var absolut intressant. Tveklöst en god burgare.

    SvaraRadera