måndag 30 april 2012

Studion, Jönköping

På tjänsteresa till Jönköping och givetvis tog jag fram White Guide för att se vad staden nu för tiden har att erbjuda. Trots att Myllimäki verka ha lämnat Jönköping  ligger två av hans gamla krogar i topp. Den småländska kolonin är given etta med Studion som lika solklar två.
Denna kväll föll valet på Studion som ligger i ett relativt nybyggt hus vid Munksjöns strand. Två kollegor slog följe och vandrade cirka 50 meter från vårt hotell till Studion. För att vara en tisdag i Jönköping så var det förvånansvärt mycket folk i den lilla avlånga lokalen. Servicen möte oss lite trött i entrén och ledde oss tafatt till ett bord med utsikt över sjön (ja, alla bord hade ju utsikt över sjön så det var ju enkelt fixat)

Väl till bords serverades ett hyfsat surdegsbröd och smör och vi fick menyerna i våra händer. Innan servitrisen gick informerade hon oss om att vinlistan skulle uppdateras och att det endast fanns två eller tre sorter att välja på denna kväll samt att havskräftan minsann var slut (snarare inte hade dykt upp alls denna kväll).

Till förrätt föll mitt val på Studions hemstoppade lammkorv, 63-gradigt ägg och rödkålslaw. Till varmrätt beställdes ryggbiff från höglandet, stekt potatis, confiterade tomater och rödvinssky.

Efter beställningen påbörjades temat för kvällen, väntan, väntan och ytterligare lite väntan. Efter cirka 50 minuter stapplade den ovana servisen in med våra förrätter. Rätten såg riktigt snygg ut i sin presentation med korven vilande på ägget och rödkålslawen. Korven var ok, även om den borde ha kryddats mycket mer för att imponera på mig. Ägget som skulle vara 63-gadigt var inte så krämigt som ett ägg med den temperaturen ska ha, men förrätten måste ändå anse vara godkänd.

Så följde ytterligare lååång väntetid innan en annan servitris (betydligt mer erfaren än den första) dök upp med vår varmrätt. Det var minst sagt en rejäl portion som serverades av biffen. Kryddningen köket missade i förrätten tog man igen i varmrätten som var välkryddad och trevlig. Köttet var mört och ganska saftigt och de confiterade tomaterna var verkligen smaskiga. Med tanke på varmrättens omfång hoppade vi över dessert.

Trots den slöa servicen hade vi en trevlig kväll på Studion. Vi hörde att borden runt omkring oss inte heller var nöjda med tempot i matsalen. Maten får fullt godkänt och miljön var trevlig. Jag tror att WG har gjort en riktig bedömning att ranka restaurangen som två i staden. Jag var på trean på listan Hemma för något år sedan och kan konstarera att Studion var minst ett par snäpp vassare. Nästan gång jag är i Jönköping är det kanske dags att testa ettan på listan, Den Småländska kolonin.

2 kommentarer:

  1. Imponerande storlek på varmrätten måste jag säga. Blir ju sugen att prova nästa gång jag är i trakterna.

    /
    Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med. Jag rekommenderar stället.
      /Matnerden

      Radera