torsdag 10 maj 2012

Mathias Dahlgren Matbaren*, Stockholm

Inga större planer på Valborg, vad gör man då? Jo, man går givetvis till Matbaren. Jag har tidigare skrivit om min något ambivalenta inställning till MDs Matbaren. Från att inte alls förstå restaurangens storhet, till att kalla den en av mina absoluta favoritrestauranger i världen (det betyder dock inte att det är väldens bästa restaurang).


Exakt ett år tidigare spenderade vi en helt fenomenal kväll på MDs Matsalen så det har blivit lite av en tradition att besöka herr Dahlgren just den dagen.

Den här gången beslutade viss oss för att ta en ”slinka förbi kväll” och åt endast två rätter var. Mitt första val föll på en sashimi på salmalax, forellrom, wasabi, ingefära och sjökorall. Vad ska man säga? Så sanslöst gott. Jag har svårt att tänka mig att rå lax kan smaka bättre än så här.


S valde att inleda med Steamed Beef bunn (Momofuku here we come). Det var inte någon vacker rätt, men herregud vad god den var, den var verkligen finger licking god. Jag har svårt att tror att David Chang gör dina beef buns bättre än detta.


Min andra rätt var dumpligs och kungskrabba, färsklök, ingefära och chili. Här tycker jag ändå inte att man lyckas fullt ut. Smakerna är härligt asiatiska och det är gott, men dumplingsen var lite sladdriga och kanske kokade någon sekund för länge. På en stjärnkrog tycker jag att huvudråvaran måste vara perfekt, men att så inte riktigt var fallet i den här rätten.


S gjorde en favorit i repris från vårt senaste besök och beställde återigen bakad blomkålscrème, tryffel, Gruyére och hasselnötter. Rätten var bäst senast och den var inte sämre denna gång. En väldig ”Dahlgensk” rätt i alls sin otroligt goda enkelhet.


Avslutningsvis fick vi traditionsenligt madeleiner och jordnötsnougat, gott som alltid.


Som vanligt hade vi en strålande kväll på Matbaren. Det enda minuset var att köttbullarna var borta från menyn då jag sedan tidigare är sugen på att testa landets bästa köttbullar. Vi kan konstatera att MD fortsatt att slå an sin asiatiska ton och till och med tagit det hela en bit längre än tidigare. Tack igen MD vi kommer snart tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder du har tagit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anonym. Jag tror att bilderna blev lite bättre med ljus bakgrund. Det är nämligen samma gamla iPhone som har gjort jobbet.

      /Matnerden

      Radera