söndag 6 maj 2012

Replik på kommentar

Fick nyligen en kritisk kommentar på ett äldre inlägg som gällde White guide-galan.  http://www.matnerden.blogspot.se/2012/03/white-guide-2012.html

Theo, Theo, vad är nu detta? Extremt inkonsekvent var väl ändå att ta i. Du måste nog läsa lite mer noggrant innan du slänger dig med sådana kommentarer. Det jag menade var att det borde vara den restaurang med högst matpoäng som vinner årets matupplevelse. Det står jag fortfarande för. Att jag sedan diskuterar tvåan på listan är ju ett svar på DIN kommentar (du tittade väl på vad du själv skrev?). Att jag sedan väger in andra faktorer är för att ge WG lite rätt i sin bedömning när de ger Fäviken priser förra året. De rankades ju 72a World´s 50 best så WG hade ju ändå lite rätt. Jag såg inte Ekstedt och kompani på den listan i år heller.

Sedan kanske du och jag Theo ska kolla lite i 2011 års WG och se till poängen. F/L hade tillsammans med MD flest matpoäng med 38 och sedan kommer, hör och häpna bland annat Fäviken med 37. Om vi sedan tar och öppnar WG 2012 så har F/L 39 och sedan kommer hela 13 (!) restauranger med 38 till 36 poäng. Efter dessa kommer fyra restauranger med 35 och en av dem är alltså Ekstedt. Då om vi ska räkna lite du och jag så kan vi båda konstatera att det är ganska stor skillnad mellan Fävikens pris och Ekstedts pris utifrån matpoängen. Det jag försökte göra i mitt svar var att påvisa att det är väsentlig skillnad mellan att utse en restaurang med 35 poäng (fyra upp till nummer ett) och en med 37 (med endast en poäng upp till ettan) till segrare.

Sedan ville jag rättfärdiga att WG gav Fäviken priset genom att skriva om Fävikens placering på W50B-listan och att Magnus Nilsson tillsammans med MD, F/L och Magnus Ek driver Sveriges gastronomi (det vet ALLA som läser matbloggar Theo, att låtsas något annat är löjligt). Både du och jag vet att Mat-Niklas och Otterberg inte riktigt är där (oavsett att Otterberg rankades så högt på en lista 2009 för om du känner till hans historia så har det ju hänt lite med honom sedan dess…)

Jag har flera förklaringar till att det att det saknas en massa trestjärniga krogar på W50B listan. En anledning är för att ge sin lista ett existensberättigande. Om det bara vore 3* på listan så skulle ingen bry sig om den (det är politik min vän). För du tror väl inte på allvar att Le Chateaubriand är världens 15 bästa restaurang? För det andra att GM inte besöker alla länder och inte heller alla städer (du vet ju att i Sverige besöker de bara Stockholm och Göteborg). Bara för att GM inte åker till Oaxen och Järpen för att testa betyder det ju inte att de skulle kunna vara världens bästa restauranger. Så att Fäviken finns med på W50-listan säger ju således nada i det avseendet.

Sedan måste jag ju ifrågasätta din faktakontroll. Vilken av Niklas restauranger har blivit nominerade till Internationell mästarklass och som då hamnade på plats 5? Låt min fundera, kan det vara Oaxen, Bon Lloc, Mistral (från 2005)? Näe, inte det. Kanske F12 eller Esperanto (2006)? Näe, Inte det heller. 2007 var det inga nykomlingar så det hoppar vi över. Är det kanske Edsbacka, eller Mathias Dahlgren (2008)? Inte det heller. Ok jag tror att jag har gjort min poäng klar, Niklas har INTE någonsin varit internationell mästarklass. För du menar väl inte Leijontornets plats 5 år 2005? Den har inget med Niklas att gör, men förvisso med Otterberg. Den var dock ”bara” mästarklass.

Hoppas att jag har varit något mer konsekvent denna gång. Om inte så det jag vill ha sagt, efter mitt besök på Ekstedt är att utnämningen till årets matupplevelse är ett skämt. Ekstedt var en bra restaurang och 35 matpoäng och en 16 plats är enligt mig en fullt rimlig bedömning, men maten som lagas på cirka 14-15 ställen är bättre. Det säger enligt mig allt, Ekstedt är INTE årets matupplevelse. Det känns ungefär lika tramsig som när DN ger gulddraken till Gastrologik (ett ställe som jag verkligen gillar) före M/D och F/L, löjligt enligt mig.

Annars kul att du återkommer med kommentarer, det friskar upp. Så här kul har jag inte haft på bloggen sedan min fight med Crespi eller när jag Björn Frantzén diskuterade städning i köket…

Over and Out från Matnerden.



Här kommer kommentaren som jag just svarat på:

Hej!
Ber om ursäkt för svar som är ännu senare.
Det du säger är faktiskt extremt inkonsekvent. Du kan inte först säga att den som bör vinna kategorin "årets matupplevelse" är citat: "den krog med högst matpoäng som de facto vinner årets matupplevelse", och sedan för det första säga att det inte behöver vara nr. 2 som vinner (där går du emot dig själv), men framförallt jämföra med Fäviken för sina andra faktorer, så som 50 best restaurants, och att Magnus Nilsson "driver" gastronomin i Sverige.
Är det antagligen inte, precis som med Fäviken, _andra faktorer_, som inte har med matpoängen att göra, som gav Ekstedt sin utmärkelse?
Du kan inte kritisera Ekstedt för att de inte låg i närheten av F/L på internationella mästarklasslistan, men ändå acceptera Fäviken förra året. Du måste isåfall likförbannat ifrågasätta Fävikens placering som nr 8, eller varför de fick utmärkelsen.
På samma sätt kan man i så fall (om man ska resonera som du), fråga sig varför det finns så fruktansvärt många restauranger med tre michelinstjärnor utanför 50 best restaurant-listan? Jag menar de har ju en massa stjärnor. (matnerden: "Fäviken? Jag menar de är ju med på listan.")
Och jag tycker att sambandet mellan att Ekstedt vinner årets matupplevelse och att den är med i mästarklasslistan är tillräcklig. Läste du motiveringen? Jag tycker det bara är roligare ifall en restaurang vinner en utmärkelse efter andra faktorer, SPECIELLT om det inte handlar om någon summering jämfört med michelin/50 best restaurants och andra priser.
Och om du så gärna skulle vilja veta så  är Ekstedts köksmästare (titeln Björn Frantzén har på sin restaurang), med på listan över världens 100 bästa kockar. Den enda svensken utöver Mathias Dahlgren. Dessutom har Niklas haft en restaurang på internationella mästarklasslistan, på plats 5. Om man ska jämföra med årets lista, platsen som antingen Esperanto*, Fäviken, Kock & Vin*, eller Lux Stockholm* erhåller. Det bör väl ändå vara något om man _måste_ gå efter andra meriter?
Hälsningar,
Theo

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag ger dig all rätt till att ifrågasätta faktan (jag har ärligt talat ganska kass koll och du vet säkert betydligt mer), men jag är fortfarande väldigt ambivalent kring det att du rättfärdigar något med andra faktorer. Jag ifrågasatte aldrig att Magnus Nilsson leder gastronomin, bara det att det faktum att han av någon annan anledning är grym ska inte hjälpa Magnus Nilssons restaurang till en titel, om du fullt ut tror på att matpoängen ska gälla. Sen om han hade så pass många matpoäng att han kom tvåa det året, grymt. Men har det varit så varje år, och har du då också alltid ifrågasatt det?

    Och även om jag till viss del håller med dig om att det säkert finns olika agendor för olika resecent och utmärkelser, står jag ändå fast vid att det inte spelar någon roll ifall en restaurangs priser i exempelvis WT inte korresponderar med vad kanske GM eller 50 best restaurants tycker. Jag tror fortfarande att du missförstod mig en hel del (eftersom du tog upp att citat "alla som läser matbloggar vet om att Magnus Nilsson äger Theo......." jag ifrågasatte aldrig snubben, bara hur du resonerade)

    Min kritik var (tyvärr) mer riktad mot din argumentation, snarare än gastronomi. När det gäller käket håller jag nog med dig rätt hårt.

    F.ö. fight med Crespi? Det måste jag kolla upp. Låter som smaskig läsning. Alright then. Smaklig måltid!

    /Theo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Theo,
      En snabb replik från dig denna gång, trevligt det här. Visst jag kan förstå hur du menar, att WG inte ska göra bedömningar utifrån något annat än sina egna kriterier. Men det jag vill ha sagt är att jag förstår att Fäviken kan få priset (utifrån dess ”ranking” på andra listor etc) men att det känns långsökt att ge priset till Ekstedt. OK, jag förstår din kritik och jag tar till mig den. Kul med aktiva läsare.
      Fighten med Crespi handlade om restaurangmomsen där vi inte alls vara överens, se nedan:
      http://www.matnerden.blogspot.se/2012/01/replik-pa-crespis-kommentar.html
      http://www.matnerden.blogspot.se/2012/01/replik-nummer-2.html

      Sedan kommer du med en mycket bra fråga angående burgare i Stockholm. Vad jag vet så har du räknat upp stadens bästa burgarställen. Jag har hört att Grill Rubys burgare ska vara bra. Dock har jag egentligen inte så mycket över för deras övriga mat. Sedan är Griffins burgare bra, men de du räknat upp är väl stadens klart bästa. Jag har ännu inte varit på Flippin, men jag måste dit snart. I kategorin nära burgare så har Djurets köttmackor fått en hel del uppmärksamhet i foodiekretsar.

      Kul att du läser min blogg och är aktiv, fortsätt med det.

      Smaklig spis

      Matnerden

      Radera
  2. Dessutom: vet du någon bra burgare i Stockholm som inte kommer från Pubologi, AG, Flippin Burgers, MD Matsalen eller Marie Laveau? Stockholm bör väl ha fler????????????????

    SvaraRadera
  3. Vi följer din matblogg. Vi är en barnfamilj bestående av mig, frugan och våra tre småttingar.

    v 27 planerar vi semestra i dina hemtrakter. Vi ska bland annat gå på Gröna lund och skansen. Men frugan vill gärna äta gott också. Har du något bra tips för oss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Oj vilket roligt uppdrag du ger mig. Jag vet ju inte vilken typ av mat ni gillar men jag ska nog kunna få ihop restauranger som passar de flesta. Då Nerden inte har några egna barn ännu är jag ingen expert på barnvänliga restauranger, men jag ska försöka barnanpassa listan lite. Vecka 27 är ju i början av juli så det finns viss risk att vissa av stadens bästa restauranger är stängda, men inte alla.
      De jag spontana kommer att tänka på är:
      Råkultur, brukar vara öppet på sommaren och de har en trevlig uteservering. Dock vet jag ju att alla barn inte gillar sushi även om det på råkultur finns många sorter som inte innehåller rå fisk.
      http://www.rakultur.se/
      Svinet, Djurets lillebror som serverar grillat kött under sommaren på en av Stockholms trevligaste innergårdar.
      http://www.djuret.se/svinet/index.php?welcome=1
      Griffins Steakhouse, trevligt ställe som ligger bra till om ni ska bo mitt i city. Borde passa såväl barn som vuxna.
      http://www.griffinssteakhouse.se/
      Gården, om ni framförallt är ute efter en trevlig uteservering så är Gården ett trevligt alternativ. Maten kanske inte ligger i absolut toppklass, men är fullt godkänd och miljön är oslagbar en varm sommarkväll.
      http://gardenstockholm.se/
      B.A.R, trevligt ställe med enkel fräsch mat (mestadels från havet) från folket bakom LUX. Borde passa både stora och små.
      http://www.restaurangbar.se/

      Jag har försökt att hålla min lista så allmän som möjligt, återkom gärna om du har några speciella preferenser så ska jag göra mitt bästa för att komma med tips som passar.

      Hoppas att ni får en härlig resa till Stockholm. Smaklig spis

      /Matnerden

      Radera