torsdag 15 augusti 2013

The Dogs, Edinburgh

The Dogs är en av få Bib gourmander i Skottland. Restaurangen av det rustika slaget och känslan är stimmigt och fullt till sist plats.  

När man sätter sig vid bordet, får man en plastkaraff med vatten (ja så kan man ju också servera vatten).

För min del inleddes kvällen med gravad lax, rökt makrillspaté och vitlöksgrisini. Helt ok förrätt men den kraftiga makrillen tar över hela rätten.

Varmrätten för kvällen blev kummel, squash och timjanpuré och en kålröra med bacon. Enligt menyn skulle fisken ha varit stekt, men den här var utan tvekan pocherad.  Här imponerar inte The Dogs direkt. Fisken har pocherats för länge och kålen är ett tämligen trist tillbehör.

Kvällen avslutades som sig bör med en dessert och denna kväll bestod den av en skogsbärs- och äppelpaj. Ja, vad ska man säga, det var en paj som vilken som helst varken mer eller mindre.

Min erfarenhet av det skotska köket sträcker sig till två luncher på random ställen och den här middagen på The Dogs. Det skulle vara en överdrift att säga att jag är imponerad. Middagen var för visso väldigt billig, men frågan är om den var prisvärd? Jag vet inte, kanske.  Jag tycker dock att restaurangens Bib gourmand är en väl generös bedömning.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar