tisdag 19 juni 2012

Båtresan, Stockholm

Aktivitet med jobbet och då körde vi konceptet ”Båtresan” som innebär att man äter förrätt på Sjöpaviljongen för att sedan ta båten till Djurgården och varmrätt och dessert på Ulla Winbladh. Ni som kan er Matnerd vet att jag har sågat Ulla vid ett tidigare tillfälle så nu var förhoppningen att de skulle leverera denna kväll.

Kvällen inleddes som sagt med förrätt på Sjöpaviljongen som bestod av västerbottenost, gräddfil, matjessill, senapssill, strömming, en tomatsill samt kokta småpotatis. Rätten kändes trevligt klassisk och serverades snyggt på en lååång bricka. Det var väl egentligen inget på brickan som stack ut, men det var en trevlig och god inledning på kvällen.

Efter en relativt kort sittning var det dags att bege sig till de väntande båtarna där Moët-skumpan väntade på oss, trevligt.


Efter en båttur var vi då framme på vackra Djurgården och endast en kort promenad fram till Ulla. Väl på plats möts vi av Ernst Billgren med sällskap, härligt med lite konstnärlig närvaro, nu får vi se hur mycket konst köket kan bjuda på.

I ”båtresan” fick vi för kvällen välja på Biff Rydberg och en fisksoppa på torsk och lax. Mitt val föll på klassikern Rydberg (är det något som Ulla borde kunna leverera så är det väl en klassisk rätt?). Maten dök upp och redan vid första anblicken såg löken lite sörjig ut och köttet såg inte helt nystekt ut. När jag högg in på maten visade de sig att löken var saggig och trist och köttet ordentligt överstekt. Jag var inte heller imponerad av senapscrèmen som i princip bara smakade fett. Näe så här illa får inte en Bib Gourmand leverera. Ber om ursäkt för bilden, vet i tusan varför det inte går att vända den om, men å andra sidan är det inte så mycket att se...

Middagen avslutades med en crème brulee vilket var en mycket trevligare historia än varmrätten. Under det knäckiga täcket fanns en hyfsat välsmakande vaniljcrème.

Jag måste säga att jag inte kan förstå Ullas Bib Gourmand utmärkelse, för detta är inte ens i närheten av att hålla den klassen. Om man har mage att ta 285 pix för en varmrätt (det är vad det kostar på den ordinarie menyn) så måste man leverera betydligt bättre. Det duger inte att steka köttet drygt dubbelt så länge som det skulle. Att sedan cb:n var godkänd räcker inte.

Jag måste säga att detta ett roligt arrangemang för ett företag, det är bara synd att man inte kan leverera en bättre varmrätt på Ulla. Jag skulle gissa att detta var mitt sista besök där någonsin vilket är trist för miljön är ju riktigt trevlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar