söndag 3 juni 2012

Lugdunum Bouchon Lyonnais *, Tokyo

I området Iidabachi ligger den lilla trevliga restaurang som får Tokyo att kännas som en del av Lyon. Ägaren är en fransman som har bott i Tokyo i 8 år. Här lagas klassiska franska rätter.

Restaurangen är i två plan och allt känns verkligen franskt. I högtalarna flödar fransk musik och servisen pratar franska med varandra (även japanerna). På LBL (alldeles för långt namn för att skrivas ut som ni förstår) är det klassisk matlagning som bjuds och vi beslutade oss för att äta en trerätters pre-fix.

Jag valde hemstoppad korv med vårlök och pistage och reduktion till förrätt. Mustig och grymt god korv. Det hela känns franskt så det förslår.

S valde gravad lax med potatisvåffla och färskost på dragon. Enkelt och helt perfekt tillagat och så klart riktigt gott.

Till varmrätt var vi överens om att kvällens kött som visade sig vara pärlhöna, lät godast. Låret på den lilla pärlhönan serverades tillsammans med en skiva bacon, sockerärtor och variation på lök. Gott, felfritt och nästan provocerande enkelt.

Så äntligen dags för dessert. Mitt val föll på en traditionell pink pralintart med snöägg. Snyggt måste jag säga och riktigt gott (igen). Jag skulle till och med sträcka mig så långt som att säga att det var min bästa rätt för kvällen.

S beslutade sig för att chokladsufflé med hemmavevad limeglass. Helt perfekt, klassisk fransk kokkonst när den är som allra bäst.

Hur ska vi då sammafatta LBL? Restauragen levererar klassisk fransk matlagning på hög nivå utan att krångla till det för mycket. Det finns ingen svensk restaurang som leverera klassisk fransk matlagning på den här nivån. Det är kul när en restaurang verkligen levererar vad de lovar vilket inte allt för ofta sker. Tack för en riktigt bra kväll. Imorgon är det åter dags för en fransk restaurang med en stjärna i guiden som dock ska vara mer innovativ. Snart tillbaka från Tokyo så håll ut inför nästa inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar