torsdag 21 juni 2012

Indian Garden, Stockholm

När jag flyttade till Stockholm fick jag upp ögonen för indisk mat, kryddigt, gott och billigt. Efter några år i huvudstaden har mina preferenser ändrats något även om jag fortfarande uppskattar att äta på en bra indier.
Jag har sedan flytten till Stockholm haft två favoriter, Shanti och Indian Garden (I G). Jag blev glad när jag läste att I G skulle öppna en ny finindier på Söder (vart annars?). Sedan gick det ganska lång tid innan jag och S styrde våra steg till Västgötagatan 18 för ett besök.

Inredningen i restaurangen känns väldigt långt ifrån den traditionella indiska haket man är van vid. Här har man satsat på att få till en skön loungestämning.

När menyn dyker upp känner man igen sig igen, lite sås- och öl-befläckad slängs den fram och när den öppnas är det sida upp och sida ner med rätter (något annorlunda rätter här) som man nästan känner igen.

Vi började kvällen med att dela på en klassisk papadam som serverades med mango chutney, en lökröra och en tomatbasserad röra. Vad ska man säga? Helt ok, i princip det som serveras på din kvartersindier, varken mer eller mindre.

När det kom till varmrätten valde jag min favorit (framförallt på gamla I G). chicken ticka balti och ett plain naan. Maten serverades som vanligt i en väldigt het järngryta och med vitt ris som tillbehör. Maten var god på vanligt I G-vis (och det är ett högt betyg), men om jag ska vara ärlig var det ingen skillnad mot det som serverades på gamla I G. Den enda skillnaden är dessvärre priset som har höjts en del men det är ju fortfarande inga astronomiska summor vi talar om.


S valde sin gamla favorit garlic chicken ticka sizzlar och ett plain naan även hon. Hennes mat var precis som min riktigt god, men inte bättre än den mat som serverades på gamla IG och därmed känns den mindre prisvärd.

Jag gillar fortfarande indiska mat i allmänhet och I G i synnerhet. Mitt problem blir dock (kalla mig nostalgisk) att maten håller samma klass som innan men är dyrare och därmed är det mindre prisvärt. Sedan tycker jag inte heller att I G tillför något nytt i Stockholm. Jag måste säga att jag hade större förhoppningar på restaurangen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar