torsdag 26 september 2013

Fjäderholmarnas krog, Stockholm

Fjäderholmarnas krog förlänger sommarkänslan med att ha öppet tills slutet av september innan det som troligtvis är Sveriges bästa julbord drar igång.

Vi tog båten ut till den lilla ön för att äta på krogen som under många år hade en Bib gourmand, en utmärkelse som numer lyser med sin frånvaro.

Trots att hösten närmar sig med stormsteg var det knökfullt med folk en kväll mitt i veckan.

 Kvällen inleddes med en skogssvampssoppa på trattkantareller och gul trumpetsvamp som serverades med en färsk getost och färska örter. Getosten passade riktigt bra till den ganska tunga (med tung menar jag fet) svampsoppan och rätten var god.

 
Till varmrätt valde jag hälleflundra, hjärtmusslor, fläskkorv och mandelpotatiskroketter. Hälleflundran var dessvärre lite torr men både såsen och fläskkorven var riktigt goda. Vidare var väl potatiskroketterna föga upphetsande, men rätten får tack vare korven och såsen godkänt.

Kvällens dessert blev för min del chokladkaka, crème brulée och sesamflarn. Jag måste säga att jag blev förvånad att bruléen serverades ovanpå chokladkakan, men det fungerade helt ok. Helheten på desserten var riktigt bra mycket tack vare sesamflarnet.

Fjäderholmarnas krog är egentligen mer än en restaurang, en stor del av upplevelsen är att åka dit och i vart fall få en förnimmelse av vad skärgården har att erbjuda. Jag måste säga att krogen är riktigt bra mycket med tanke på hur lätt det kunde ha blivit en turistfälla.

Jag har inte varit på julbord på Fjäderholmarna på länge, men det är inte omöjligt att jag återvänder dit i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar