torsdag 19 september 2013

Mathias Dahlgren Matbaren*, Stockholm

Se där ja, Matnerden är tillbaka på Matbaren, inte någon högoddsare direkt. Under förra året tror jag att jag var på matberen minst 8 gånger, under 2013 har det inte blivit många besök, men nyligen så var det äntligen dags igen.

Jag brukar nämna att Matbaren är en av mina favoritrestauranger i världen och det är få om någon restaurang jag skulle kunna besöka oftare.

Den här (sena) kvällen tog vi en chansning och lyckades få en av drop-in platserna.

Den smått klassiska knäckebrödsserveringen.

Två bilder av kvällens meny, tror att de mesta kom med.

 
 
Min första rätt för kvällen var friterad potatis, bakat ägg, kantareller och vitlök. Här serverades jag en väldigt hustypisk rätt. Ovanpå en potatis och vitlökscrème, fanns ett perfekt bakat ägg, smörstekta kantareller (lök?) och friterad potatis. Strålande gott (hörde jag någon säga finger licking good?) och Dahlgren när han är som bäst.

S gick även hon på en av de vegetariska rätterna som i hennes fall bestod av Rödbetor, jordärtskocka, tryffel, hasselnöt och vattenkrasse. Åter rustik perfektion på en tallrik, grymt gott.

Min nästa rätt blev en klassiker (om än modifierad under förra året) Steamed bun of braised pork, inlagd gurka, sallad och hemlig sås. Det är inte direkt första gången jag äter steamed bun på Matbaren och jag hoppas innerligt att det inte är den sista heller. Det är oerhört god rätt i all sin enkelhet.
S gick vidare med Ölbrässerad griskind, kronärtskocka, tomat, aubergin och örter. Åter en god rätt, även om tomaterna inte alls smakade så mycket som man kunde önska.

När det egentligen var dags för dessert kastade vi båda in handduken, ingen av oss orkade hur mycket vi än ville. S som alltid äter den bakade chokladen var ytters besviken på att inte kunna uppbringa aptit.

Som vanligt dök som avslutning den klassiska skålen med jordnötsnougat och madelenier (denna gång med körsbär i!) upp. Alltid lika gott, men den här gången orkade vi bara äta några få bitar vilket ju var trist.

Jag skrev ovan att Matbaren är en av mina favoritrestauranger och det epitetet kvarstår även efter besöket. Hatten av för Patron Dahlgren och hans personal, keep up the excellent work!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar