lördag 10 december 2011

Pontus! Baren, Stockholm

Jag brukar inte skriva om barbesök på min blogg, men tycker att Pontus! har tillfört något som det finns för få av i Stockholms barvärld. Ett vuxet men skönt ställe dit man kan gå för att ta ett glas vin eller en drink och sitt ner och snacka bort en timma eller två, en given samlingsplats dit man kan gå innan man ska vidare till en restaurang. Mitt förhållande till Pontus Frithiof är väl inte det bästa. Löjligt oprisvärda middagar har blandats med en av de bästa desserterna jag ätit i Sverige. Att min husbibel nummer två, White Guide (ja, däckgubbarna från Frankrike är given etta) hyllar Pontus år efter år är för mig ett lika stort mysterium som att de 2010 utsåg Operakällaren till Sveriges bästa restaurang (samma år som de ju tappade sin stjärna). Nu har denne Pontus öppnat sin bar och satsar på olika temakvällar som en apertivo på fredagarna, halva priset på Bolingers champagne på onsdagar etc. Vi var där och tog just ett glas champagne en onsdag och var mycket nöjda med stället. Ett skönt hak, med Pontusmått mätt, bra priser.
På väg ifrån baren gick vi förbi den ganska nya skaldjursbaren, kring klockan 19.30 (ja, vi skulle vidare) gapade den oroväckande tom igen. Det är något sorgligt över det som var tänkt att vara Pontus matpalats mitt i city, men som mer känns som Pontus ödsliga kråkslott mitt i city. Men efter vårt besök i baren förstod jag äntligen meningen med Pontus!,(varför ett utropstecken efter namnet egentligen, trams) de borde satsa på att driva sin bar för det är något de kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar