torsdag 29 december 2011

Roppongi Seikoen, Stockholm

Asiatiska krogar med ambition tillhör ovanligheterna i Stockholm, men den japanska restauragen Seikoen på är en av de mest klassiska. Vi styrde vår kos till Tegelbacken en kväll mellan jul och nyår, en tid då de flesta andra hade stängt. Den ganska trevliga lokalen var halvfull under i princip hela kvällen. Vi blev placerade i nedre delen (på våningen en halv trappa längre upp jobbar sushi-kockarna inför öppen ridå). Någon sushi hade vi redan innan bestämt att det inte skulle bli ikväll. Mitt sällskap mumlade skeptiskt: ”Mycket tveksamt att de kan servera bättre sushi här än Råkultur”.
Efter en snabb titt i menyn föll mitt val på Aemonoset fyra stycken ”Kockens val” för att se vad det kalla köket går för. In kom fyra små skålar med kungskrabba, slungad spenat med (jordnöts?)olja, råmarinerad bläckfisk med pilgrimsmussla samt en sojakokta algsallad. En ganska medioker start på kvällen måste erkännas. Här känner man tydligt hur kvaliteten på råvaror påverkar rätternas smaker. Den på finkrogarna så populära pilgrimsmusslan är här på Seikoen inte i närheten av den mjälla och fasta musslan som serveras på de bättre restaurangerna. Detsamma gäller bläckfiskens utseende och tillredande. Det är naturligtvis särskilt viktigt att använda sig av de förnämsta råvarorna då flera av dem serveras råa eller lätt marinerade.


Mitt sällskap beställde in en liten tempura med grönsaker och jätteräkor. Det kan noteras att det inte finns någon information om dessa räkors ursprung något som inte känns helt i linje med 2011 års miljötänk. Grönsakerna som serverades bestod av några bitar sötpotatis, lök och zucchini. Förutom två fina räkor kom tempuran också med en bit vit fisk (oklart vilken sort). Räkorna var spänstigt mjälla och grönsakerna fint friterade. En godkänd rätt som dock inte lämnar något större eftertryck.


Vi beställde sedan båda två det som har blivit Seikoens signaturrätt: Gindara Saiyko Svarttorsk - Vit miso. In kom en rejäl bit torsk serverad på ett bananblad. En tunn strimma sötsyrlig sås (varför så snålt tilltaget?), några små shiitake-svampar samt några blad ångad spenat och en märklig bit rättika utgör tillbehör till torsken. Givetvis kommer också en skål ris med anrättningen (vi befinner oss ju ändå på en japansk restaurang). Torsken är fint tillagad, inga höga smaker men korrekt hanterad. Rätten lyfter liksom inte riktigt och att dessutom ha mage att sätta priset 295 kr för kalaset känns väl magstarkt.


Som jag har skrivit tidigare så är Seikoen ett klassiskt exempel på att mellanklasskrogarnas problem. Maten som serveras håller alldeles för låg nivå i förhållande till prissättningen. Det är helt enkelt inte prisvärt och det är för liten prismässig skillnad jämfört med att gå till exempelvis Matbaren. Vi traskar hemåt en smula besvikna (Seikoen fick ju ändå höga poäng av den vita guiden) och trots den hyfsat trevliga lokalen och stämningen så kommer vi nog inte att återvända.

3 kommentarer:

  1. Hej Matnerden!
    Tack för konstruktiv kritik. Anledningen till att vi inte talar om räkans ursprung är att det ur en miljösynpunkt är fullständigt oväsentligt, då alla jätteräkor (även ekologiskt odlade) är dåliga miljövval. Något vi faktiskt informerar om både i menyn och på hemsidan. Fisken som kommer på förrättstempuran är havsgös, något servisen borde talat om för er, beklagar detta. Jag tycker det är intressant att ni reagerat över priset på Svarttorsken. På de allra flesta restauranger speglar priset till kunden de priser företaget har för inköp s k råvarukostnad. Svarttorsken vi serverar kostar dryga 400 kr/kg ex moms och frakt. (Att jämföra med exempelvis oxfilé som du kan få för 200 kr/kg inköpspris.) Jag tror inte du hade reagerat på att en schysst kötträtt på en mellanpriskrog kostar runt 295 kr? (Och då är alltså konstnaden för restaurangen nästan hälften av kostnaden för en svarttorsk.) Många tycks vara av den uppfattningen att fisk är billigt men det stämmer tyvärr inte med vår verkligehet. Hoppas du har fått klarhet i dina frågetecken och vi beklagar att vi inte levde upp till dina förväntningar. Din skeptiske vän, bör dock prova vår sushi, för jag är övertygad om att vi står oss bra i konkurrens med Råkultur, vad gäller smak och kvalitet. Är det "hocus pocus" servering med kolsyreis a a la Heston blir han nog dessvärre besviken. Vi serverar inte heller sushi i kombination med pop corn;)
    MVH Sara Ribenfors/ RC Seikoen

    SvaraRadera
  2. Hej Sara,
    Vad kul att du svarar på mitt inlägg här på Matnerden. Tack för att du tog dig tid att kommentara och räta ut några frågetecken.
    Jag kan så här i efterhand se att ni på Seikoen dessvärre fick täcka skott för min åsikt att mellanklasskrogar generellt sätt är för dyra. Trots att jag nu får veta kilopriset på torsken tycker jag ändå att den är för dyr i förhållande till vad ni serverar och levererar. Jag tar gärna F12:s (som väl av de flesta anses vara en av landets bästa restauranger alla kategorier) torskrätt för 333 kr (370 minus 10 % som de har sänkt alla priser med) i förhållande till era 295 kr och konstaterar för min egen del att jag nog hellre satsar mina pengar på F12. Vidare finns det ett flertal mellanklasskrogar som riktar in sig på kötträtter som enligt min mening inte heller är särskilt prisvärda.
    Jag kommer att ta med mig mitt sällskap för att testa er sushi i vår. Vi får se om hon klarar sig utan kolsyreis och popcorn…

    /Matnerden

    SvaraRadera
  3. Hej igen! All ära till Fredsgatan, det är som du säger en enastående restaurang. Envis som jag är måste jag ändå poängtera att svarttorsk inte är samma sak som "vanlig" torsk och återigen är svarttorsken flera gånger dyrare i råvarukostnad. Roligt att ni är villiga att testa vår sushi. Jag hoppas innerligt att ni inte blir besvikna!
    MVH Sara

    SvaraRadera