måndag 2 januari 2012

Bokslut 2011

Så var det då dags att sammafatta året som gått. Jag måste säga att jag haft ett fantastiskt matår, även om 2011 aldrig kan överglänsa 2010, då jag åt mig igenom många av New Yorks allra bästa restauranger eftersom jag hade förmånen att bo där under en tid. 
 För Stockholm har året inneburit en krogexplosion av sällan skådat slag. Toppkrogar som Gastrologik och Jonas har öppnat samt ett antal andra intressanta nyöppningar i mellanklassen. Det ska bli intressant att se vad de båda guiderna kommer att säga om dessa nya krogar. Jag vet att det är för mycket att hoppas på ett stjärnregn i Stockholm, men visst finns det flera kandidater än någonsin.

Matnerden föddes egentligen 2009, men av någon anledning började jag inte mitt bloggande förrän nu i höstas. Under året har jag ätit på samtliga Stockholms stjärnkrogar minst en gång vardera.

 Så här ser lista över årets bästa restauranger ut enligt Matnerden

1.       Frantzén /Lindeberg**, Stockholm. Trots att jag var lite besviken efter vårt besök är det ändå årets bästa restaurang. När de levererade sina bästa rätter är de fortfarande i världsklass trots att lekfullheten har försvunnit. Bäst var pilgrimsmusslan, tartaren samt morotsmacaroonen med anklever.

2.       Mathias Dahlgren Matsalen**, Stockholm. Given två på listan, vi hade fantastiskt upplevelse hos MD i våras. Det som framförallt har fastnat i minnet är brödpresentationen, Skandinaviska sashimi, knäcke med foie gras och lakrits samt den lika svårtillgängliga som briljanta desserten med svarta vinbär, chokladcrème, vispgrädde och maräng.

3.       Esperanto*, Stockholm. Det är jämt mellan ett antal restauranger (plats 3 till 6) att bli nummer tre i år, men på totalen är Sayan Isaksson och hans gäng trea. Det jag minns bäst är laxskinnet, Langustinen med sjöborre och foie gras.

4.       Gastrologik, Stockholm. Årets mest intressanta nykomling i Stockholm enligt mitt tycke. En fantastisk helhetsupplevelse och stans klart mest prisvärda restaurang. Bäst av den surdegsfriterade långan, tartar på ren samt desserten på choklad och hasselnötsbakelse.

5.       Restaurang Jonas, Stockholm. Årets näst bästa nykomling i huvudstaden. Årets rätt ägg royal med albatryffel serverades och jag var såld på restaurangen.

6.       F12*, Stockholm. I mina ögon är F 12 alltid ett säkert kort. De levererar alltid en högklassig matupplevelse utan att överraska, man vet vad man får och det man får är bra. ”Spirande mylla” med tre sorters sparris och oxmärg samt ”I bersån” på jordgubbe, vanilj och vitchoklad var bäst.

7.       Mathias Dahlgrens Matbaren*, Stockholm. Otroligt god mat utan krusiduller har givit Matbaren sin stjärna och det är därför jag återvänder dit minst en gång per år. Bäst i år var en oxkind, med betor och pepparrot.

8.       Olo*, Helsingfors. Kul att denna finska krog levererade så pass bra mat. Det jag minns bäst är getosten och tartaren med kalvbräss.

9.       Operakällaren, Stockholm. Jag må vara svårimponerad, men efter en kväll på Operakällaren förstår jag varför Guiden tog bort stjärnan. Dock tror jag att de är närmare att få tillbaka den än vad jag tycker att de borde vara. Bra mat i en fantastik miljö räcker till en niondeplats, men inte mer. Det mest minnesvärda var slätvar, med citronsmör och kronärtskockspuré och comtécrème med morotssorbet och chokladjord.

10.   Restaurang Volt. Ett ställe jag skulle kunna äta på en gång per månad utan att tröttna. Bäst var varmrätten på ytterfilé på ren, rotselleripuré och granbarrsmajonnäs. 

Bubblare är Rolfs Kök som alltid levererar toppklass i den rustiska skolan och de låg mycket nära den där 10:e platsen. Årets besvikelse är enligt mitt tycke däremot haussade AG. Jag vet inte om de hade en dålig dag när vi var där, men jag har högre krav än halvkall mat i häftig miljö. Ska jag äta kött går jag mycket hellre till Svartengrens.

När 2011 sammanfattas måste Oaxen nämnas. Det blev dessvärre inget besök på ön under deras sista sommar vilket givetvis känns tråkigt. Jag ser dock mycket framemot att de snart ska öppna ”Nya Oaxen” på Djurgården vilket om allt stämmer ska ske under 2012.

Inför 2012 vill jag gärna äta på flera restauranger av toppklass utomlands, men även en resa till Fäviken ligger på önskelistan, vi får väl se hur det blir med den saken. Nu i början av året bär det annars i väg på en kortweekend i London där några intressanta restauranger är bokade. Återkommer om det på bloggen inom kort.

Ett stort tack till er läsare som ökade explosionsartat (under några veckor blev ni 5 till 6 gånger så många som tidigare) efter inlägget om Gastrologik och jag hoppas att ni fortsätter läsa, vilka ni nu än är där ute i bloggosfären.

Ett Gott Nytt 2012 tillönskas er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar