söndag 15 januari 2012

Sänkning av restaurangmomsen del 3

Följetången med vilka restauranger som sänker sina priser fortsätter. I mitt första inlägg i ämnet räknade jag upp ett antal restaurager som jag var intresserad av att se hur de har gjort och här kommer uppföljningen.
1.       F12, som tidigare nämnts har priserna sänkts med 10 % på Melkers samtliga krogar. Bra gjort.

2.       Restaurang Lux. Ingen sänkning här inte. Lux håller dock modesta priser i stjärnklassen, men när andra sänker blir de följaktligen mindre prisvärda.

3.       F/L. Inga priser på hemsidan just nu och inte någon information om hur de ser på den sänkt momsen.

4.       Restaurang Volt. Verkar inte ha sänkt sina priser.

5.       Mathias Dahlgren Matsalen, ingen prissänkning enligt egen utsago.

6.       Restaurang Jonas, hade redan i del 1 sänkt sina priser. Ovan på detta har de äntligen fått till sin hemsida.

7.       Gastrologik, samma priser som innan sänkningen enligt hemsidan.

8.       Operakällaren, ingen sänkning. 1400 för avsmakningsmenyn är enligt mitt tycke oförskämt dyrt för en restaurang som inte har en stjärna. Vågat att inte sänka.

9.       Esperanto. Har sänkt sina priser ordentligt. Stora menyn är sänkt till 1155 och lilla menyn kostar nu endast 795. Jag skulle nästan våga säga att lilla menyn är Stockholms mest prisvärda.

10.   Mistral. Ingen information på hemsidan om sänkta priser, men av egen erfarenhet av Mistral så är det där med att uppdatera sin hemsida inte riktigt deras grej.

11.   Restaurang Stockholm. Inga sänkningar enligt hemsidan.


Värt att notera i övriga är att Rolfs Kök och AG:s har sänkt priserna med hela momssänkningen.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över att så få restauranger sänker priserna. Behöver jag ens nämna att jag tycker att alla ska premiera de restauranger som har sänkt sina priser? Besök de som vill ha fler gäster och tänk efter två gånger innan du går till de ställen som bara vill stoppa momssänkningen i egen ficka.

1 kommentar:

  1. Herregud vilket fantastiskt tragiskt inlägg. Momssänkningen är inte till för att sänka priserna så att Matnerden ska betala 50 eller 200 kronor mindre (som att det spelade någon roll?). Den existerar för att ge ge fler arbetstillfällen och kanske, kanske ge den ambitiösa och seriösa matbranschen (som du verkar uppskatta) någon som helst chans att överleva. De seriösa matkrogarna i Sverige finns endast för att det finns eldsjälar som sliter som djur eller ekonomiskt starka/korkade finansiärer. Ta en titt på boksluten på de restauranger som du så gärna besöker och begrunda sedan dina ord. Jag och resten av branschen väntar på din ursäkt när du har läst klart eller så kanske du från och med nu bara äter på AG, Roffes eller Melkers kommers-etablissement. Smaklig spis!

    SvaraRadera