lördag 21 januari 2012

Gulddraken 2011, fyra nykomlingar och en föredetting

Så var det då dags att kora DN:s gulddrakar igen. Det är alltid något speciellt när det ska delas ut priser. Jag måste dock säga att när den röda och den vita guiden offentliggör sina stjärnor och mästarklasstitlar och priser är det betydligt mer upphetsande. I väntan på den stora kanonen (Michelin) och den lilla dito (White Guide) så får vi hålla tillgodo med gulddraken. Jag är lite dålig på vilka kriterier som Gulddrakejuryn arbetar efter, men det hindrar inte mig ifrån att ha åsikter såklart.

Årets Lyx, hör och häpna här sopar Gastrologik mattan med F/L och Matte D. Detta är ju som ni alla förstår ett stort skämt. Ni som har följt min blogg vet att jag var helt lyrisk efter mitt första besök på Gastrologik, men att de skulle vara bättre än F/L och Matsalen är ju långt ifrån seriöst. Jag har ätit på alla tre under det senaste halvåret och i min bok får Gastrologik en mycket hedrande tredjepalts i denna trio. Om det nu skulle vara så att DN har rätt så har vi en ny två- eller kanske till och med en trestjärnig restaurang i mars, det vill säga Gastrologik. Facit kommer som sagt inom två månader.

Årets mellan, Chez Betty. Jag har svårt att bedöma denna kategori i år då jag inte har besökt vinnaren. Mäster Anders är ju helt okey, men det måste väl finans andra mellanklasskrogar att nominera? Jag var mycket nöjd efter min kväll på Volt så om de hade vunnit hade det varit mycket välförtjänt, men som sagt det är svårbedömt för min del. Innan kvällens priser delades ut var jag i princip helt säker på att priset skulle gå till Volt. (DN-Matnerden 2-0)

Årets budget, Blue Light Yokohama. Kul att ännu en nykomling till vinner (Vänta nu, ser vi ett mönster…). Jag hade satt min peng på BLY så de kändes som ganska givna vinnare.

Årets bar, AG:s. Låt mig se när öppnade de? Jo, det var ju i år, så vi har fyra nykomlingar av fyra möjliga. Fantastiskt. Är det så att vi har fått så bra nykomlingar i staden, eller är det så att juryn bestämde sig för att det var ett rookieår i år? Jag kan bara hålla med om att AG:s är en värdig vinnare, det är ett skönt ställe på alla sätt.

Årets klipp, Pontus!. Vad är detta? Måste Pontus alltid vinna något? Årets kaffeupplevelse i föregående års White Guide och årets vinupplevelse året innan det. Att krogen sedan är rankad före ett stor antal stjärnkrogar i samma guide är ju inget annat än humor. Denna kategori känns ju som gjord för Pontus, har han kompisar överallt eller har de kapitalstarka personerna bakom restaurangen mutat DN eller vad är det frågan om? Visst det är ett grymt bra erbjudande som Pontus har, men det beror ju endast på att det är löjligt dyr annars och framförallt att han inte har några gäster han är ju tvungen halvera sina priser på tidiga och sena kvällar. Värt att notera är att detta erbjudande har funnits i mer än 1,5 år.

Slutsatsen av årets gulddrake är enligt Matnerden att den helt har spelat ut sin roll. Att endast ge priser till nykomlingar är ju bara fånigt, så bra är de inte bara för att de råkar vara nya. Att de sedan ger Pontus! ett låtsaspris gör inte det hela bättre. Kvällens största chock är dock som alla förstår att Gastrologik vann. Grattis Gastrologik, ni gör ett grymt bra jobb, men DN borde fundera på om det inte är dags att slakta draken.


1 kommentar:

  1. En lite syrlig kommentar från en kräsen gäst. Givetvis så fick ju Gastrologik priset av DN. Detta grundar sig ju i Elin Peters och resten av redaktionens kärlek till Mathias Dahlgren och allt som ens är eller har varit i närheten av honom. Den där Jakob var ju på MD tidigare så där hade de ju halva inne. Elin & co väntar ju bara på den ultimata restaurangen som förmodligen kommer att heta Mathias Balle. Där kan de sörpla i sig och slänga Gulddrakar efter dem. Inget fel på Gastrologik mer än att det inte är speciellt bra utan mest en lökig PR-byrå. Givetvis så skulle F/L haft priset men de utomordentligt talanglösa "matskribenterna" förmår ju inte att förstå hur bra F/L är. Det mest sorgliga är väl ändå att vi ens diskuterar dessa ohyggligt idiotiska skribenter med deras patetiska smak. De har ett inflytande som är ytterst ohälsosamt. Jag får kalla kårar, vill dö och kräks lite vid tankar på att Elin Peters, fåntratten Victor Barth Kroon (vem är han och vart fan kom han ifrån) och DN på Stan ens existerar. Vi hoppas att de flyttar snart så man kan läsa tidningsjäveln igen. Destination New York blir det ju garanterat för dem eftersom det är deras favoritämne och enda ämne. Vem som rekryterar folk till DN undrar man verkligen. Ta Bengt-Göran Kronstam till exempel. Han är ju lika begåvad som en spettekaka. Givetvis ska draken slaktas.

    SvaraRadera