torsdag 19 januari 2012

Replik nummer 2

Hej igen Crespi.

Jag kan inte annat än hålla med dig att detta ju är riktigt kul. Jag är på fullaste allvar fortfarande hedrad att du har hittat in på min lilla blogg. Jag har största respekt för dig som krögare och är ett stort fan av framförallt Djuret som jag räknar som en av mina favoritrestauranger i huvudstaden och uppskattar även Pubologi som är ett mycket trevligt inslag i Stockholms krogvärld. Jag själv är bara en enkel ekonom som älskar att besöka restauranger som lagar fantastisk mat och som råkar ha en blogg där jag skriver ner lite tankar och funderingar om mina upplevelser. Det jag känner att jag bidrar med som bloggare är att jag står helt fri i förhållande till de krogar jag skriver om, något som jag upplever att mina ”kollegor” i bloggosfären inte är, många skriver om sina polare (eller i vart fall gärna vill vara polare med…) och höjer dem till skyarna (de där Frantzén och Lindeberg och snubbarna bakom Volt verkar vara sköna lirare med tanke på hur deras polare haussar dem) med det vill jag dock inte ha sagt att det är en restaurang i världsklass och en sanslöst bra bistro vi har att gör med, men ibland blir det lite för mycket…

Nu åter till ämnet. Jag unnar gärna alla seriösa krögarna som brinner för sina restauranger all framgång, det fortfarande inte köper är din syn på krögaren som filantrop. Jag är övertygad om att de flesta krögare har någon form av businesstänk och vill göra pengar på sin verksamhet. Att man älskar sitt jobb och sliter som ett djur är en annan sak. Vi är helt överens om att vi (såväl krögare som matnördar) gynnas av en sundare och renare krogbransch. Jag håller också med om att effekterna av skattesänkningen kommer att visa sig i framtiden, men vill ändå poängtera att syftet med sänkningen inte var en marginalförbättring, utan snarare en chans till högre omsättning (pga. de lägre priserna som ska locka mer folk). Vilken krog gynnas inte av en högre beläggning? Det jag gillar bäst med det du skriver är just att ni i branschen måste vårda sänkningen. Exakt så tycker jag också och det är därför jag tycker att det är ett problem när ett antal krogar i toppen inte väljer att sänka sina priser för det är enligt min mening exakt vad regeringens intentioner var. Över en natt ökade krogarnas intäkter med hela 10 % utan ökade kostnader, hur ofta sker det i er bransch? Det skulle ju inte vara direkt gynnsamt om regeringens utredare märker att effekten inte blev som planerades. Som den markandsekonom jag är tror jag att de krogar som verkligen sänker sina priser gynnas på bekostnad av dem som inte gör det. Om jag kan få en likvärdig restaurangupplevelse för en 10 % lägre kostnad varför skulle jag som rationell (nåja) konsument inte välja det? Om vissa krogar å andra sidan lyckas leverera en bättre upplevelse (går på din linje och blir lite vassare, lite lyxigare och ännu lite bättre) som dock är 10 % dyrare så kanske jag värderar det högre än att spara någon 100-lapp, ja du förstår själv.

Visst har vi haft en uppfriskande liten viral fight du och jag? Jag funderar på om den här diskussionen är det roligaste som hänt på min blogg (Frantzén/Lindeberg och Gastrologik var ju också ganska kul). Herr Crespi utan att du vet om det så ses vi säkert på Djuret (och kanske på Leijontornet) i framtiden.

Här kommer Crespis kommentar igen, jag vet inte vad det är med kommentarsfälten på bloggen.
Hej Matnerden, Det här var ju kul. Jag har alltid varit en stark anhängare av det här lagförslaget såklart. Man kan ju tolka detta, som några av våra kollegor gjort, precis som flera snabbmatskedjor och slå på stora trumman och sänka priset med några spänn och ge bort hela momssänkningen. Det är helt upp till dem såklart men jag tycker bara att det är är billig pr och att en sådan prissänkning inte på något sätt kommer att ha den effekt på vår bransch som de och vissa ekonomer hoppas på. Detta kommer ju dock från mig som egentligen inte kan ett skit om såna här ekonomiska effekter. Nä jag har ju en vision, jag hoppas att lagförslaget bidrar till en sundare och kvalitativt bättre bransch där man (ingen nämnd, ingen glömd) betalar ut övertid till personal, använder bättre och mer hållbara råvaror, inte har diskare och städare på slavkontrakt, inte behöver proppa varenda gäst sprängfylld med sprit och kanske anställer lite fler överlag. Det tragiska i ditt inlägg var att du, och de flesta med dig, fokuserar på priset efter en halv månads tid när vi måste se den reella effekten av det här i ett längre perspektiv. Jag kanske är naiv och framförallt en restaurangromantiker men vi får väl se vad som händer. Vi gör ingen stor grej av att vi efter lagändringen ändrat våra kalkyler med några procent på Djuret och Pubologi (och detta innebär ju givetvis inte alltid ett lågt pris utan det ger ju oss möjlighet att göra saker lite större, lite vassare och lite lyxigare. Vi föredrar ju det såklart) samt att vi anställer fler i vår köksarmada. Vi ska helt enkelt bara se till att bli fler och bättre, förhoppningsvis tillsammans med resten av vår bransch. Jag gillar Anders Borg och Annie Lööf som gjorde det möjligt, Melker Andersson som bygger på branschen och kan dansa och jag älskar Mathias Dahlgren och Klas och Johan på Roffes. De är ju tillsammans med några få till de bästa vi har. Kul att få käfta lite med dig och det ska bli kul att se hur det går med den här momssänkningen. Vi i branschen måste ju vårda den för att annars så kommer de väl att ta tillbaka den och då blir det tufft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar