fredag 16 december 2011

Råkultur, Stockholm

Åter en tur till Esperantos* lillebror Råkultur som under senare år har rönt så stor uppmärksamhet i Restaurangsverige. När jag ska räkna upp mina favoritrestauranger brukar jag nämna Frantzén/Lindeberg**, Daniel NYC ***, Jean-Georges***, Mathias Dahlgren (både Matsalen** och Matbaren*), Rolfs Kök, Esperanto* och ofta lägger jag till Råkultur, ingen dålig samling som Sayan Isakssons lilla restaurang på Kungstensgatan hamnat i. Detta var mitt fjärde besök på restaurangen, denna gång med grabbarna på en afterwork. För en gång skull är lokalen knappt halvfull vilket överraskar mig då det normalt sätt är högtryck här, vi har ju ändå att göra med den kanske mest prisvärda restaurangen på svensk mästarklasslistan i Guide White.
Den här kvällen beställde vi in ett jättefat med olika sorters sushi och delade på fyra personer. Det som beställde in var följande: Sushi Moriawase, Maki med citrongrillat kycklingskinn, sotat laxskinn, kallrökt pilgrimsmussla, Momofuku pork knuckle, Gunkan med soft-shell crab och nigri med kräftrimmad röding. Det är vad ni ser på kortet nedan i en härlig blandning.




Jämfört med andra sushirestauranger i Sverige så anser jag att det som gör Råkultur vida överlägset andra är just deras Maki Sushi kombinerat med fräschören i deras råvaror. Under den här kvällen vill jag framförallt framhålla den kallrökta pligrimsmusslan, pork knuckle (som vanligt) och min nya favorit Gunkan med soft-shell crab.
Efter middagen kan konstateras att vi har att göra med en fantastisk restaurang som alltid levererar. Det finns ingen motsvarighet i den här prisklassen i Stockholm. Hoppas bara att det fortsätter att leverera på den här nivån.

Snart är det dags för restaurang Jonas som det har stått så mycket som i gammelmedia. Jag måste säga at DN:s recension förra veckan avskräckte mig rejält, men tror ändå att Jonas kommer att leverera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar