söndag 12 februari 2012

Krogveckan och lite annat

Nästa vecka är det åter dags att dra igång årets första krogvecka. Det brukar alltid vara trevligt när mailet från book a table dyker upp i inkorgen sprängfyllt med krögare som rear ut sin mat för att fylla sina krogar. Det brukar finnas en och annan intressant restaurang på listan som jag bokar ett bord hos. Denna gång måste jag dock säga att utbudet minst sagt känns skralt, vilket givetvis är tråkigt. På http://www.alltomstockholm.se/start/article2871457.aos proklamerar man att det nu är möjligt att gå på lyxkrogar för 200 kr vilket jag inte riktigt känner igen denna gång. De få krogar som intresserar mig i år är följande, Zee the restaurant, kul att de är med. En av få krogar i huvudstaden med ambitioner som jag av någon anledning inte har besökt, självklart har jag ett bord bokat där under veckan.
Restaurang Stockholm, ett vasst kök trots sitt minst sagt trista läge. Menyn lät i mitt tycke dock inte så rolig den här gången men att få en tvårättersmiddag på en restaurang med tre (!) gafflar i Michelin är inte illa.

Pontus Seafood bar, tycka vad man vill om Pontus Frithiof och hans matlagning, men visst är det vardagslyx till en billig penning som erbjuds under krogveckan.
I övriga tycker jag inte att utbudet var så kul. Det blir dock även en AW med grabbarna på Paus under ovan nämnda vecka vilket ska bli kul, men förvätningarna på själva restaurangen är väl inte direkt skyhöga.
Sammafattningsvis måste jag ändå understyrka att jag tycker att krogveckan är ett mycket trevligt inslag, även om årets upplaga inte är så upphetsande. Det vore kul om fler krogar ville vara med, men frågan är om man inte måste höja priserna lite då. Ett sätt skulle kunna vara att ha två prisklasser för att få med flera intressanta restauranger.

Jag råkade för övrigt komma in på Pubologis hemsida (ni kanske mins min lilla diskussion med Daniel Crespi, http://www.matnerden.blogspot.com/2012/01/replik-pa-crespis-kommentar.html )
och kan ni tänka er kära läsare att restaurangen har sänkt sina priser, är inte det konstigt? När jag gick igenom ett antal av stadens bästa restauranger för att se hur de hade hanterat momssänkningen ansåg Crespi att det var det ju citat: ”ett fantastiskt tragisk inlägg” och nu har man själva sänkt sina priser, mycket intressant. Han skrev ju att hans restauranger hade skruvar lite i sina kalkyler, men en sänkning med exempelvis sin fantastiska burgare (minst topp tre i Stockholm) med hela 9,5 % känns ju inter som att ”skruva lite i kalkylerna”. Jag är dock osäker om de verkligen har sänkt priserna på sina tallrikar, men jag tror faktiskt det. Så här i efterhandförefaller hans inlägg som ännu mer komiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar