fredag 10 februari 2012

White Guide Nomineringar 2012

Den 5 mars går White Guidegalan av stapeln i huvudstaden och idag släpptes då äntligen nomineringarna, härligt. Som Matnerd måste jag erkänna att två av årets höjdpunkter är när respektive guide (Michelin och White) släpper sina stjärnor och mästarklasslistor. Nog om den röda guiden, nu fokuserar vi ett tag på den vita. Numera finns det ett antal priser som ska delas ut på galan och några vinnare är redan presenterade som exempelvis årets Rising Star som i år gick till Jacob Holmström på Gastrologik, det var väl inte helt oväntat, men likväl riktigt kul för honom och för Gastrologik.
Nedan följer de nomineringar som ännu inte är avgjorda.
Årets bästa restaurang
  • Esperanto, Stockholm
  • Frantzén/Lindeberg, Stockholm
  • Fäviken Magasinet, Åre/Järpen
  • Kock & Vin, Göteborg
  • Mathias Dahlgren Matsalen, Stockholm
Jag har besökt alla utom Fäviken under det senaste året och kan väl bara hålla med om nomineringarna, men saknar kanske Oaxen (om nu de kunde bli nominerade då de ju gjorde sin sista sommar i somras). De nominerade är ju Stockholms tre bästa restauranger, den bästa i Göteborg och så givetvis Fäviken som ju rönt så mycket uppmärksamhet såväl nationellt och internationellt. Vinnaren då? Mitt tips är i ordning, Fäviken (mest för omväxlingsskull), F/L och Matsalen.
Årets matupplevelse
  • Bloom, Malmö
  • Ekstedt, Stockholm
  • Kock & Vin, Göteborg
  • Mistral, Stockholm
Här är det mer tunnsått bland Matnerdens besök, endast de två sistnämnda har besökts under året. Vad ska man då tro om detta? Jag gissar på att Kock & Vin vinner. Jag var i och för sig inte särskilt imponerad av varken den eller Mistral vid mina besök hos restaurangerna, men har svårt att tro att de övriga två kan blanda sig i fighten om årets matupplevelse.
Nominerade till Årets Miljö- och stämningsupplevelse
  • Fäviken Magasinet, Åre/Järpen
  • Jonas, Stockholm
  • Miss Voon, Stockholm
  • Puta Madre, Göteborg
I denna kategori är det bara Jonas som jag kan bocka av i min bok ano 2011 så här blir det lite svårtippat. Saknar helt klart F/L, MD Matsalen och Matbaren, men man kan ju inte alltid få som man vill. Fäviken känns minst sagt som en lågoddsare att ta hem segern.
Nominerade till Årets Serviceupplevelse
  • Esperanto, Stockholm
  • Jonas, Stockholm
  • Linnea, Göteborg
  • Mathias Dahlgren Matsalen, Stockholm
Endast Linnea är obesökt denna gång. Men vad sysslar juryn med här? Jonas bästa service, tillåt mig småle. Jag var minst sagt lyrisk efter Jonas, men servicen skulle jag vilja påstå är klart sämst bland Stockholms ambitiösa krogar. Att de sedan har mage att slänga upp 130 kronor för två flaskor kranvatten ger enligt mitt tycke ett löjes skimmer över nomineringen.
http://www.matnerden.blogspot.com/2011/12/restaurang-jonas-stockholm.html
Vem vinner? Inte vet jag, men jag älskar matsalsarbetet på Esperanto, så jag håller mina tummar för dem, men visst Matsalen är ju såklart med i matchen också.
Då ska vi se vad har vi mer för nomineringar? Årets kaf…gäääsp, näe vet ni vad nu får det räcka. Övriga nomineringar känns mest som utfyllnad och förtjänar inga kommentarer. Årets vin hade kanske förtjänad en rad, men då jag inser mina egna begräsningar (nåja) ger jag mig inte in på det spåret.
Efter att ha läst och begrundat nomineringarna skulle jag vilja våga mig på några gissningar vad gäller krogar som kommer att klassificeras som internationell mästarklass:
Frantzén/Lindeberg, Matthias Dahlgren Matsalen, Esperanto, Kock & Vin, (ganska enkelt eftersom de nominerades ovan), Mistral (håller kanske inte helt med), Oaxen (om de nu kan var med), F12, Lux, Operakällaren (trots att det för mig är obegripligt), och Jonas. Inget PM och vänner, Gastrologik eller Thörnströms kök alltså, jag tror att de istället blir Svensk mästarklass.
http://www.whiteguide.se/nyheter/white-guides-nomineringar-2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar